O prirodnom pravu
Koncept prirodnog prava prvi puta se spominje u staroj Grčkoj, a kasnije se razvijao kroz stari Rim, rano i srednjovjekovno kršćanstvo te prosvjetiteljstvo. Pravno je, međutim, artikuliran tek u 20. stoljeću. Za razliku od pozitivnog prava koje uključuje sva ona prava propisana pravnim okvirom pojedine države, prirodno pravo obuhvaća prava koja su univerzalna i neotuđiva; ta prava pojedincu nisu dana određenim autoritetom (kao što je država), već su satkana u samu njegovu esenciju, odnosno u ono što ga čini čovjekom (tj. u njegovu prirodu, iz čega i proizlazi naziv „prirodna“ prava). Prihvaćanje postojanja takvih prava koja su odvojena od pravnog okvira države preduvjet je funkcionalnog društva budući da samo tako možemo diferencirati moral od zakona, odnosno samo tako možemo pojedincu omogućiti da vlastitim kritičkim razmišljanjem procijeni je li ono što mu država zakonski uvjetuje uistinu ispravno. Ovdje ćemo, stoga braniti tezu da se društvo mora temeljiti na pretpostavci da postoje određena prava koja su toliko bitna da ih nitko – ni vlada, ni država, ni drugi pojedinac - ne može oduzeti. Prije objašnjenja ove teze, ukratko ćemo analizirati povijest razvijanja prirodnog prava.
Ideja humanosti („ljudskosti“) pojedinaca, koja je zapravo sinonim
za prirodna prava, u povijesti je uvelike izgrađena kroz okvire religije;
osobito zapadnu judeo-kršćansku tradiciju. Čini se da je našim precima bilo
previše apstraktno racionalno shvatiti urođenu važnost – u političkim terminima
suverenitet - svakog pojedinca (zbog čega je, između ostalog, ropstvo bilo
zakonski provođeno 2000 godina), pa je ista bila artikulirana kroz poznatu
kršćansku tezu kako svaki čovjek u sebi nosi nešto božanstveno (ie stvoren je
na sliku Božju), što je kasnije otvorilo put za legalnu formulaciju temeljnih
ljudskih prava. Religija se, u tom smislu, može promatrati kao alegorijski
medij kojim se složene etičke norme približavaju širem broju ljudi (u tom
smislu valja se prisjetiti Schopenhauerove tvrdnje da je religija metafizika za
mase). Na temelju takvog gledišta Friedrich Nietzsche prorekao je da će
takozvana Smrt boga uzrokovati uspon totalitarnih država gotovo 100 godina
prije nego što su se komunizam i nacizam ustalili kao politički sistemi (ono
što ovo čini još neobičnijim je da je Nietzsche vjerojatno bio jedan od
najžešćih kritičara kršćanstva, ali je unatoč tome prepoznao važnost ideje
Boga).
Oksimoronom „Smrti boga“ Nietzsche je ukazao
na postupno propadanje tradicionalnog judeo-kršćanskog sustava vjerovanja, koje
se dogodilo ponajviše kao posljedica ubrzanog razvoja znanosti koja je
zamijenila religiju kao primarna snaga u potrazi za istinom. Kako se pokazalo,
velike nade položene u znanost brzo su se raspale jer, iako znanost daje
ključne odgovore u svijetu činjenica, isto ne uspijeva u svijetu vrijednosti.
Posljedično, Nietzsche je prorekao da će praznina koja je propašću religijske
tradicije ostala u vrijednosnom sustavu društva biti popunjena deificiranjem
svjetovnih vođa. Božje mjesto će, drugim riječima, biti zamijenjeno svjetovnim
„božanstvima“. To se pokazalo točnim (idolopoklonstvo totalitarnih režima
direktno prepisuje religijske obrasce, te se može se promatrati kao
parareligija) i bilo je uzrok nekih od najgorih zločina u ljudskoj povijesti
upravo zbog toga što se izgubila ta religijsko-narativna substruktura koja u
svakom pojedincu pronalazi nešto vrijedno poštovanja, te je vrijednosni sud o
ljudima dan u ruke psihopatoloških vođa.
Osim religijskih učenja, koncept prirodnih
prava razvijan je u razdoblju prosvjetiteljstva osporavanjem autoriteta vladara
i jačanjem moći razumnog pojedinca. Tada se prvi puta došlo do krucijalnog
zaključka da je kolektiv (država/kraljevstvo/…) ovdje za pojedinca, a ne
obrnuto. Većina današnjih demokratskih sistema osnovani su na tim
prosvjetiteljskim/klasično-liberalnim pretpostavkama; primjerice, SAD velik dio
svojih temeljnih pravnih dokumenata duguje filozofiji Johna Lockea. Ovdje valja
napomenuti da se danas često gura pogrešna teza da su liberalne ideje
prosvjetiteljstva nastale isključivo kao protuteža dogmatičnom kršćanstvu.
Istina jest da je liberalizam uvelike razbio okove srednjovjekovnog dogmatizma,
ali je također istina da je velik broj prosvjetiteljskih ideja direktno vezan
na religijska učenja. Tako, primjerice, primjećujemo kako je poznati Kantov
kategorički imperativ ustvari racionalna preformulacija kršćanskog Zlatnog
pravila, a religijski uzori navedeni su i u samoj Deklaraciji o nezavisnosti
(„We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that
they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among
these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness“). Očigledno je iz ovog
pregleda da su se prirodna prava na zapadu u teoriji i u praksi razvila u
interakciji judeo-kršćanske religijske tradicije i starogrčke i
prosvjetiteljske racionalnosti.
Rekavši to, rasprava će se sada pomaknuti
prema artikulaciji važnosti prirodnih prava, za što će posljedica jednog od
najmračnijih razdoblja u povijesti biti analizirana.
Jedan od glavnih argumenata nacističke obrane
na Nurnberškom procesu bio je da je nemoguće osuditi optuženike jer nisu
prekršili nijedan zakon; svaki je njihov postupak, prema navodu obrane, učinjen
po zakonu njemačke države (saveznici su ih mogli zakonski goniti za ratne
zločine koje su počinili tijekom rata, ali sve gnjusne zločine prije rata
počinjene unutar granica njihove države bilo je puno teže pravno odrediti).
Valja imati na umu da je demonska nacistička stranka bila demokratski izabrana
kada je prvi put došla na vlast, što dodatno ojačava argument obrane. Pojedinci
kojima se sudi radili su, dakle, samo ono na što ih je njihova država legalno i
legitimno prisilila. Ovo je bio iznimno jak argument obrane kojeg se moglo
pobiti jedino pozivanjem na nešto poput prirodnih ljudskih prava, koja su
Nijemci kršili kada su zakonski slali ljude u logore i provodili svoje
rasističke čistke. Posljedično, prvi put u povijesti formalno su uspostavljeni
opći pravni pojmovi kao što su genocid i temeljna ljudska prava, a 1948.
objavljena je UN-ova Opća deklaracija o ljudskim pravima. Zapadno je društvo, dakle,
kao posljedica horora kojeg je doživjelo sredinom prošlog stoljeća, te kako bi
mogla držati odgovornima one koji su taj horor kreirali, uspostavilo naddržavni
pravni okvir koji štiti dostojanstvo svakog pojedinca i zabranjuje bilo kakav
autoritet da, u kantovskim terminima, koristi pojedince kao sredstvo za
postizanje cilja, a ne kao cilj sam po sebi. Prirodno je pravo tada prvi puta
formalno artikulirano.
Na kraju, iznimno je važno razumjeti da takvi
apstraktni, ali ključni koncepti poput prirodnih prava neće vječno biti
prisutni u društvu nakon što se postave. Povijest nas uči da moramo neprestano
podsjećati na njihovu nezamjenjivost jer složenost društvenih procesa povećava
njihovu krhkost. Posljedično, ako se ikada dogodi da se ona ponovno odbace,
čega se mnogo ljudi s pravom boje u kontekstu covid pandemije budući da se
svaki pokušaj otvaranja teme nepovredivih ljudskih prava odbacuje
pseudomoraliziranjem, omogućit će se da se pojedinci ponovno
instrumentaliziraju u ime nekog višeg cilja ili zloglasnog „općeg dobra“ koje
je kroz povijest toliko puta bilo zlouporabljeno. Ako 400 000 građana neke
države javno izrazi zabrinutost za svoja prirodna prava, kao što je trenutno
slučaj u Hrvatskoj, vlast je, u najmanju ruku, dužna ozbiljno shvatiti tu
brigu, a ne ugušiti mogućnost diskusije preko parapolitičkog Ustavnog suda koji
kao u totalitarizmu indirektno poručuje građanima da nisu dovoljno inteligentni
da razumiju za što su dali potpis, te da su, stoga, oni ovdje da građane „zaštite“ od sebe samih. Bez
diferencijacije pozitivnog i prirodnog prava – bez inherentnog suvereniteta
svakog pojedinca – nema ni humanog društva.
Odlicno! Hvala
OdgovoriIzbrišiHvala Vama!
Izbriši