Pandemijska priča kao kierkegaardovska omasovljena laž
Nakon
službenog proglašenja kraja covid pandemije, ovoga se puta nećemo osvrtati na
nju iz perspektive ukupnosti pozitivnih i negativnih posljedica odluka koje su
tijekom nje donosile službene instance, već ćemo je promatrati kroz okvire
filozofije Sorena Kierkegaarda, točnije njegove poznate tvrdnje da
je istina subjektivnost. Ta je teza vrlo često pogrešno tumačena kao
relativizacija istine, njezino svođenje isključivo na osobnu (subjektivnu)
razinu. Kierkegaarda, međutim, zbog njegova poetskog stila filozofiranja, kao i
zbog nesvakidašnje činjenice da u velikom dijelu svog filozofskog rada
kritizira ostatak vlastitog opusa, nije jednostavno shvatiti. A kada nam se i
učini da smo ga konačno dohvatili, njegova nam filozofija poput jegulje izmiče
iz konceptualnog hvata, otvarajući tim bijegom vrata sve dubljim i dubljim
uvidima.
Kierkegaardova subjektivnost
istine, dakle, ne poriče postojanje objektivne istine, već inzistira na
tome da se do takve istine — ako ona postoji — mora doći vlastitim i
cjelokupnim bićem: svjesnom odlukom i autonomnim razumom. Suprotstavlja se
fiksaciji na propozicijsko, faktičko znanje i tvrdi da je od toga čije su
činjenice bliže istini važniji način na koji je svaka pojedina osoba
do tih činjenica došla. U tom je smislu moguće da osoba čije su činjenice točne
bude, paradoksalno, dalje od istine od osobe s pogrešnim uvjerenjima — ako je potonja
do tih svojih (pogrešnih) uvjerenja došla svojim bićem, svojim strastvenim
okretanjem prema samoj sebi (eng. passionate inwardness), a ne
slijepo prihvaćajući ono što joj je neprosvijećena masa nametnula. S druge
strane, hipotetska osoba koja je faktički u pravu ustvari nema nikakav osoban
odnos s istinom, jer se do nje nije probijala niti se u nju uronila u punom
smislu, već ju je nepromišljeno progutala srebrnom žlicom — na jednak način
kako će u drugim situacijama progutati i laž.
Takvi
su zaključci djelomično ukorijenjeni u Kierkegaardovu pomalo pesimističnom,
romantičarskom pogledu na egzistenciju, koji prepoznaje ogromnu nemoć pojedinca
spram egzistencijalnih uvjetovanosti u koje je ni kriv ni
dužan bačen (eng. Thrownness, njem. Geworfenheit).
U svom poznatom djelu Ili-ili, Kierkegaard ukazuje na kompleksnost
egzistencije koju čovjek mora živjeti unaprijed, a shvaćati unazad; u kojoj se
odluke moraju donositi unatoč tome što naši limitirani umovi ne mogu pojmiti
gotovo ništa od onoga što će svaka od tih odluka prouzročiti. Osuđeni smo prvo
djelovati, pa tek potom, kroz proživljavanje posljedica, dokučiti ispravnost
vlastitog djelovanja. U takvim nepovoljnim okolnostima jedino što nam preostaje
kako bismo ostvarili sami sebe, odnosno ispunili svoju ulogu i izgradili se kao
autonomni pojedinci, jest upravo i-racionalni ili nad-racionalni čin
donošenja odluke. Tim činom biramo bolji od ponuđenih otrova jer, iako postoji
velika šansa da je naša odluka pogrešna, ona je ipak naša i kao takva
predstavlja čin individuacije ili formiranja vlastitosti. Drugi otrov, u kojemu
ne donosimo nikakvu odluku zbog zaleđenosti pred apsolutnom nesigurnošću
budućnosti, ustvari predstavlja najveći apsurd; apsurd Buridanova magarca, koji
ne može odlučiti do kojeg će plasta sijena i, zbog vlastite neodlučnosti, umire
od gladi.
S
tim na umu postaje jasnije zašto Kierkegaard više vrednuje način na koji
dolazimo do svojih subjektivnih istina od njihove točnosti u odnosu na
stvarnost. Prihvaćanje istine samo zato što smo na nju prisiljeni,
izmanipulirani ili nam je na bilo koji način nametnuta protivno slobodnoj
volji, oduzimajući nam time mogućnost samorealizacije za Kierkegaarda
predstavlja laž. To je i jedan od ključnih razloga njegova gađenja prema
fenomenu mase. „Istina uvijek leži među manjinom", zaključuje Kierkegaard,
„a manjina je uvijek jača od većine, jer je u pravilu sastavljena od onih koji
imaju mišljenje, dok je snaga većine iluzorna, jer je izgrađena kroz bande koje
nemaju nijedno jedino vlastito mišljenje.“
Tu
međuigru antikonformizma rijetkih i intelektualno lijenog poslušništva većine
mogli smo jasno promatrati na široj sceni tijekom pandemije. Iako se rasprava s
pravom često svodila na to čija je strana imala točnije činjenice,
odnosno tko je više lagao i griješio, iz sadašnje je perspektive
jasno da velika većina onih koji su prihvatili službeni narativ to nije učinila
svojim autonomnim rezoniranjem, već zato što su prihvatili ono što im je
propagandnim bombardiranjem servirano. Taj je zaključak neizbježan već pri
sjećanju na ciljani, sustavni progon i onemogućavanje artikulacije stavova
nepodobne strane, kao i na prešutno prihvaćanje takvih pravila igre od strane
većine. Buduće generacije zbog svoje sigurnosti neće smjeti zaboraviti na
raznolike agresivne, antidemokratske i nekritičke načine kojima se pojedince u
našem dobu pokušavalo navesti na poslušnost: od prijetnji gubicima poslova,
preko konstantnih medijskih dehumanizacija, do skandaloznih takozvanih
pandemijskih potvrda, to jest punokrvne segregacije dijela građana.
Gledano
kroz Kierkegaardovu prizmu, svatko tko teži biti autonoman pojedinac morao je,
neovisno o svom stavu prema činjenicama o covid krizi, odbiti slijediti
službeni narativ onog trenutka kada je on počeo biti nametan na takve
načine; u trenutku kada su vlasti otvoreno priznale da će "otežavati život
ljudima" kako bi ih natjerale da prihvate njihovu istinu [1]. Tim je
činom mjesto istine prestalo biti primarno, te je primarnim postao
način na koji se do istine dolazi. Povijest nas ne uči uzalud da revolucija
jede svoju djecu; da će nas, čak i ako u datom trenutku svim srcem vjerujemo u
istinitost nečega, to "istinito" u budućnosti udariti po glavi ako
dođe u ruke neprosvijećene mase, a mi smo prethodno šutjeli kad se druge tuklo
po glavi.
Najzagriženiji
pobornik novih farmakoloških pripravaka nema se pravo nazivati akademskim
građaninom ni intelektualcem ako je, u ime tog svog uvjerenja, bio spreman
pristati na to da se njegove sugrađane segregira ili da se na njih
gleda kao na građane drugog reda. Vjerujemo da među takvima ima i onih koji su
svoja uvjerenja, kakva god da bila, znali odvojiti od prepoznavanja nužnosti
osude onoga što im se događa pred nosom, te time uspostaviti kierkegaardovski
odnos s istinom. No, nažalost, rijetko smo ih imali prilike vidjeti. Time što
su šutjeli na oduzimanje ljudskosti svojih intelektualnih protivnika, sami
su svoju ljudskost stavili po strani, parareligijski se klanjajući bogu
faktičke omasovljene „istine“.
Izvori:
Primjedbe
Objavi komentar