O najnovijim izmjenama Zakona o prekršajima protiv javnog reda i mira
Za
početak, bitno nam je definirati sam pojam pravne države, što ona zapravo jest
i u kojem trenutku ona to prestaje biti. Tako pravna država, u kontinentalnoj
politološko-pravnoj tradiciji, predstavlja racionalni pokušaj ograničenja
suverene vlasti u korist individualne slobode pojedinca. Tako država, da bi
intervenirala u individualne slobode, mora u svakom primjeru dokazati svoje
pravo na intervenciju pozivanjem na točno određeni zakon, dok je istovremeno tim
istim zakonom određena i metoda kojom se dolazi do neke odluke. Pritom je važno
naglasiti razlikovanje između *političkog* pojma zakona i *materijalnog* (racionalnog) pojma zakona. Politički pojam zakona veže se uz čisto generičko
određenje zakona, tako da svaki izglasani pozitivni zakon države jest *zakon* i on u tom smislu predstavlja čistu volju nosioca suvereniteta. Politički
pojam zakona jest voluntas (volja) suverena. Ukoliko bi pravo bilo samo voluntas onda i pojam vladavine prava ne bi imalo nikakvo posebno značenje za
zaštitu individualnih prava, jer bi tada suverenitet i pravo bili istoznačnice.
No, u zapadnoj političkoj misli postojala je i druga definicija zakona koja se
bavila njegovom formalnom strukturom, a ne isključivo njegovim generičkim
određenjem. Ona svoje korijene ima u Platonovoj i Aristotelovoj političkoj
misli i slijedi minimalni zahtjev uma za ograničenjem suverene vlasti. Ta
tradicija inzistira na općenitoj formi zakona koja ujedno predstavlja i
vladavinu racionalnog pojma zakona. Ona daje puni smisao pojmu vladavine prava
i pravne države, a pritom sam zakon nije isključivo voluntas, već u sebi
sadrži i ratio (razlog, smisao zakona).
Što
točno znači općenita forma zakona i koja je zapravo njezina funkcija?
Cilj
je izbjeći individualne mjere od strane države. Stoga, općost zakona
predstavlja hipotetički sud države o budućem ponašanju pravnih subjekata koji
dolaze do izražaja u zakonodavnim odredbama. Navedeno sadrži čitav niz logičkih
konzekvenci. Prva logička odredba jest da zakon mora biti pravilo koje ne
spominje posebne slučajeve i individue, te se bavi definiranjem budućeg
ponašanja neograničenog broja slučajeva iz čega automatski proizlazi
nemogućnost retroaktivnog djelovanja. Naime, ukoliko se donose retroaktivne
mjere to znači da zakonodavac pred sobom ima točno određen broj slučajeva i
točno određen broj pravnih subjekta. Druga odredba sadrži pravilo da zakon mora
biti što specifičnije određen koliko god je to moguće s obzirom na općenitu
formulaciju. Naime, zakon ne smije dopuštati mogućnost prevelike diskrecije. Prevelika
diskrecija omogućavala bi donošenje individualnih mjera. Iz druge odredbe
slijedi i nužnost odvajanja zakonodavne od sudske vlasti. Sudska vlast bavi se
konkretnim slučajem, a sudac ne smije stvarati zakon upravo jer se bavi
konkretnim slučajem. Time bi došlo do donošenja individualnih mjera. Ista stvar
vrijedi i povratno. Zakonodavna vlast donosila bi individualne mjere po kojima
bi kasnije izricala sudske presude (kadija te tuži, kadija ti sudi). Tako
općenita forma zakona predstavlja minimum slobode i jednakosti svih građana.
Jean-Jacques Rousseau navedeno je definirao na sljedeći način:
„
Kad kažem da je predmet zakona uvijek opći time mislim da zakon podanike
razmatra u njihovom totalitetu i njihove čine apstraktno, a nikada čovjeka kao
pojedinačnu osobu ili neki individualni čin. Stoga se zakonom mogu odrediti
privilegije, no one nikada ne mogu biti dane nekoj individualnoj osobi…,
nijedan stav koji se odnosi na individualni predmet ne spada u zakonodavnu
vlast“
*Totalitarna
tendencija u najnovijoj verziji Zakona o prekršajima protiv javnog reda i mira*
Njemački
pravnik i politički teoretičar Franz Neumann u svojoj knjizi Behemot:
struktura i praksa nacionalsocijalizma 1933.-1944. zapisao je da
nacionalsocijalizam u potpunosti dokida općenitu formu zakona, a formalnu
racionalnost prava zamjenjuje upotrebom općih klauzula. Opće klauzule poslužile
su nacionalsocijalizmu da preuzme kontrolu nad pozitivnim pravom, te da isto to
pravo u potpunosti prožme duhom nacionalsocijalizma. Plastični primjer upotrebe
opće klauzule u nacionalsocijalističkom zakonodavstvu jest primjer zakona koji
predviđa da će biti kažnjen svatko tko se ne ponaša u skladu s potrebama
njemačkog naroda. Dakle, opće klauzule svojim pozivanjem na izvanpravne vrijednosti
dokidaju formalnu racionalnost prava. Opće klauzule u svojoj neodređenosti daju
široke diskrecijske ovlasti u reguliranju javnog života. Navedena metoda
koristila se u svim totalitarnim režimima. S obzirom na navedeno osobito su nam
problematični sljedeći članci Zakona:
Član
5.: „Tko na javnom mjestu izvođenjem,
reproduciranjem pjesama, skladbi i tekstova ili nošenjem ili isticanjem
simbola, tekstova, slika, crteža remeti javni red i mir, kaznit će se za
prekršaj…“
Član 14.: „Tko na
javnom mjestu vrijeđa ili omalovažava moralne osjećaje građana, kaznit će se za
prekršaj…“.
Član 16.: „Tko
izmišlja ili širi lažne vijesti kojima se remeti mir i spokojstvo građana,
kaznit će se za prekršaj…“
Navedena 3
članka Zakona postavljena su preširoko, odnosno u svojoj su formulaciji previše
neodređeni, što daje prevelike diskrecije mogućnosti za njihovu interpretaciju i
potencijalno zloupotrebljavanje. Koje su to pjesme i simboli koji remete javni
red i mir, kako će biti definirano ono što vrijeđa moralne osjećaje građana i
tko je taj koji će procjenjivati što je istina, a što laž? Nadalje, predviđeno
je osnivanje radne skupine koja će određivati i procjenjivati navedena pitanja.
Drakonsko povećanje novčanih kazni za nedovoljno definirane prekršaje smatramo
udarom na slobodu izražavanja i nastavak totalitarnih tendencija započetih u
vrijeme pandemije Covida-19. Simptome tih tendencija primjećujemo u
degradiranju racionalnog elementa u pravu i njegove zamjene voljnim momentom
koji u ovom slučaju formalno na sebe preuzima spomenuta skupina po uzoru kako
je to formalno činio stožer u doba pandemije. Dok se mainstream mediji
zabavljaju sporednim stvarima, Sapere Aude je tu da upozori na porast
decizionističkih tendencija unutar ustavno-pravnog poretka Republike Hrvatske.
Primjedbe
Objavi komentar