Preskoči na glavni sadržaj

Objavljeno

Divide et impera i kako segregacija preko noći može postati slobodom

Činjenica da će na Interliberu neki štandovi biti označeni kao „mjesta slobode“ mikroprimjer je ritualiziranog i parareligijskog momenta suvremenog, progresivizmom natopljenog društva. Naime, i više je nego ironično što upravo organizator Interlibera pristaje na ovakve manipulativne inicijative moralno kamatarskih progresivnih udruga, imajući na umu da je isti taj Interliber prije samo nekoliko godina revno primjenjivao najveći segregacijski alat u povijesti demokratske Hrvatske. Nakon poslušnog korištenja takozvanih pandemijskih potvrda, za koje danas znamo da nisu bile utemeljene ni na čemu osim na psihosocijalnom globalističkom eksperimentiranju, pa stoga ni ne mogu biti ništa drugo doli sredstvo segregacije, čovjek bi očekivao da će organizator Interlibera imati barem trunku samopoštovanja te da se neće sramotiti glumeći borca za slobodu mišljenja, izražavanja i okupljanja – svega onoga što je donedavno sam ograničavao. Ako ste vi, gospodo, zaboravili, mi nismo: ni masovnu cenzuru ...

Masarykova - nova žrtva suvremene egomanije

Ako bismo na trenutak stavili na stranu kontekst u kojem je zagrebačka Masarykova ulica oslikana, a on je takav da je gradskom vodstvu pod hitno trebalo skretanje javne pozornosti s činjenice da su grad doveli do ruba urušavanja, i iz samog tog oslikavanja bismo mogli izvući poneke zaključke o trenutnom duhu vremena.

Za početak, posve je jasno da poluapstraktni crteži na asfaltu nemaju nikakve stilske veze sa svojom okolinom. Masarykova ulica nalazi se u užem centru Zagreba, koji predstavlja jedan od zadnjih relikata zagrebačkog austro-ugarskog identiteta - nije u tom kontekstu slučajno što će većina Zagrepčana upravo centar izdvojiti kao najljepši dio svoga grada.

Većina identitetski temeljnih dijelova Masarykove izgrađena je na razmeđi 19. i 20. stoljeća. Na uličnom broju 19, primjerice, nalazi se poznata i nedavno obnovljena kuća Kallina češkog arhitekta Vjekoslava Bastla, izgrađena u secesijskom stilu. Na broju 1 pronalazimo klasicističku Palaču Osiguravajućeg društva Croatia Ede Šena, a na uglu Gundulićeve i Masarykove i prvi zagrebački neboder Slavka Lowyja iz 1933. godine.

Masarykova je, dakle, kao i većina povijesno vrijednih i estetski ostvarenih dijelova grada, formirana kroz razna povijesna razdoblja, svako od kojih je pridodalo nijansu svog duha vremena. To smo, nažalost, sada učinili i mi - pripadnici ovog ispraznog, podjetinjilog i egocentričnog doba, na jedini način kako smo to u svojoj vrijednosnoj pogubljenosti znali. Iz ove se našeg nove umjetničke odluke, naime, jasno može iščitati naša prevalentna boljka fiksiranja na svoju trenutnu zadovoljštinu i zanemarivanja onoga što ne utječe direktno na nas ovdje i sada.

Grafiti u užem centru grada nisu nešto novo što bi trebalo osvježiti i nadopuniti ono postojeće, kako je to bivalo u zdravim smjenama ranijih umjetničkih razdoblja, već nešto što je nama trenutno "kul", a što će se, vjerujemo, nakon samo par godina transformirati u neprepoznatljive žvrljotine na asfaltu. Takva fiksacija na ono trenutno sveprisutna je u suvremenom Zagrebu - od danas derutnog Muzeja Suvremene Umjetnosti do disfunkcionalne egomanijakalne Muzičke akademije na Trgu RH. Građevine su to koje su u trenutku gradnje svima bile "kul", a koje danas služe kao prikaz svega što ne valja u modernoj arhitekturi.

Nadalje, izbor motiva ovih grafita dočarava i prožimajuću infantilnost naše civilizacije, koja na mjesto nekadašnjeg hvatanja uzvišenosti preko monumentalnih umjetnina postavlja šarene djetinjaste crteže poluapstraktnih životinja. Ova kritika pritom nije namijenjena autoru crteža, koji stvara u okvirima svog stila i mogućnosti, već onima koji su takav tip umjetnosti izabrali za okolinu kojoj on nikako ne odgovara. Škole, vrtići, igrališta, dječje knjižnice i sl. savršene su za kojekakve šarene vizualne igrarije, no povijesna ulica u centru grada to zasigurno nije. Oni su svejedno bili izabrani, no bili su izabrani usprkos Masarykovoj, a ne zbog Masarykove - tj. kao svojevrsni prodor podsvijesti današnje gradske vlasti, koja zna da ne djeluje *zbog* Zagreba nego *preko* Zagreba, u ime svojih naddržavnih nalogodavaca.

Nalogodavci su rekli da europski gradovi moraju demotivirati korištenje automobila, pa su naši poltroni to i učinili na način koji je u skladu s njihovim mogućnostima - stvarajući prometni kolaps, narušavajući arhitektonski stil povijesne ulice, crtajući crteže koji su im danas baš "kul", a koji će sutra služiti kao relikt dekadencije, egomanije i infantilnosti jedne civilizacije na svom zalasku.

Primjedbe