O zlu - kratki osvrt

Suštinska prevara modernog doba sastoji se među ostalim i od odbacivanja koncepta grijeha. Živimo u prvom vremenu u povijesti koje je odbacilo svaki oblik vrijednosnog putokaza. Naravno, ljudima je poriv za vrijednosnim sustavom inherentan, pa podivljali suvremeni relativizam nije mogao opstati sam po sebi, već je poslužio samo kako bi se uz njegovu pomoć odbacila svaka lekcija naših predaka i tradicija, odnosno kako bi se na njihovo mjesto instalirao potpuno novi prometejski vrijednosni sustav, u čijim plodovima uživamo danas. 


Drugim riječima, onda kada su nam uspjeli prodati priču da odgovor na pitanje "zašto ne činiti zlo" treba tražiti u mogućim posljedicama zla (npr. "jer ću biti uhvaćen" ili "jer ionako i svi drugi griješe"), a ne u samoj činjenici da je zlo zlo, od nas su načinili plodno tlo za kultiviranje svih nakaradnih priča našeg doba - od prošlostoljetnih progona čitavih rasa do današnje divinizacije scijentističko-farmakoloških proizvoda i negiranja postojanja muškaraca i žena.


***


Zašto ne činim zlo? 


I) Zato što je zlo zlo, i odbijam njegovu relativizaciju. Zato što sam odlučio da u njemu neću sudjelovati ni pod koju cijenu, neovisno o okolnostima i posljedicama.


II) Zato što sam svjestan neutažive prirode zla, koja se vrlo rijetko zadovoljava samo jednim sitnim grijehom, već u maniri ovisnosti traži sve više i više od osobe. Povijest, uključujući posljednje 3 godine, može poslužiti kao empirijski dokaz Lessingovog upozorenja koje kaže "daj vragu i jednu svoju vlas i postat ćeš njegov zauvijek".


III) Zato što nemam naivno povjerenje u samog sebe, odnosno u onu lažnu tezu da čovjek može sustavno činiti zlo i ostati "dobar u duši". Svaka odluka u smjeru zla, koliko god se sitna ona činila, zamagljuje naš pogled na svijet i dugotrajno kvari naš vrijednosni kompas, koji će nam neizbježno zatrebati onda kada nas istinske krize udare. Nije slučajno da pripadnici organiziranog kriminala i ostalih dugotrajnih plivanja po zlu u pravilu umiru sami i bivaju slomljeni pred krizama koje materijalne vrijednosti, u ime kojih su pristali prodati svoju dušu, ne mogu razriješiti. Naše sebstvo nije uklesano u kamen, već je podobno kržljanju i degradaciji, ovisno o tome kako u svoje ime djelujemo.


Riječima C. Baudelairea, najveći trik koji je vrag ikada izveo bio je uvjeravanje svijeta da ne postoji.

Primjedbe