Obrana generalizacije
Moderno
je društvo prožeto tezom da se "ne smije generalizirati". Možda jesmo
donijeli ispravan zaključak o nekom partikularnom fenomenu, ali moramo biti
jako oprezni da taj zaključak ne apstrahiramo, već da ga ostavimo takvim kakav
jest – partikularan i neuklopljen u cjelinu. Slična je implikacija prisutna i u
onoj poznatoj "nemoj filozofirati", koja zaboravlja da je svaka
ljudska intelektualna disciplina rođena od jedne jedine majke – filozofije.
Filozofija, ili ljubav prema mudrosti, bavi se proučavanjem načela, odnosno
onoga što stoji iza svake partikularnosti. Partikularnosti su važne jer se apstraktni
fenomeni u materijalnom svijetu spoznaju kroz svoje konkretne manifestacije, no
naš intelektualni i spoznajni rad ne bi, barem ako je slušati naše pretke
filozofe, trebao stati na tome.
Zavirivši
u povijest, ubrzo uviđamo da današnje inzistiranje na specijaliziranosti
nauštrb generalnosti nije ljudski standard, već iznimka na povijesnoj lenti.
Antički grčki filozofi nisu bili svestrani samo zato što su imali manje ukupnog
faktičkog znanja nego mi, već i zato što su u svom pristupu svijetu težili
svestranosti. Poznata legenda tako kaže kako je otac Aleksandra Velikog jednom
prilikom uhvatio svog sina dok je ovaj svirao flautu te ga upitao nije li ga
sram toliko vrsno svirati, implicirajući da dostizanje takve kvalitete sa sobom
mora nositi zapostavljanje drugih, jednako bitnih životnih sfera. Filip II.
smatrao je dakle da je raznolikost znanja vrjednija od proste količine znanja.
Filozofija
se kasnije, širenjem spoznaje, uistinu jest prirodno razgranala na razne
konkretne discipline, svaka od kojih se bavi određenim aspektom bitka, jer kako
su se naše spoznaje širile, tako se i stvorila potreba za profesionalizacijom
raznih pristupa hvatanju znanja. Međutim, taj se prirodan tijek grananja naših
intelektualnih disciplina zaustavio kada se svaka od tih disciplina počela
zatvarati sama u sebe, ograđivati se od interdisciplinarnosti i inzistirati na
vrhunaravnoj, neopovrgljivoj specijaliziranoj stručnosti svojih članova.
Dio
uzroka problema može se pronaći u pogrešnom pogledu modernog čovjeka na
prirodne znanosti. Današnje javno mnijenje znanost voli promatrati kao nekakvu
grandioznu disciplinu koja se kroz povijest uvijek borila za istinu, usprkos
tome što je istina, pa time i ona sama, često bila napadana od drugih
dogmatičnih disciplina i nepreispitanih ljudskih uvjerenja. Često se u tom
smislu nameće prividna povijesna dilema između znanosti i vjere, no samo malo
grebanje ispod površine dovoljno je da se ta dilema prokaže kao lažna. Uzmimo
za primjer disciplinu danas znanu kao geologiju. Geologija se u svojim začecima
zvala prirodna teologija te je, kao i mnogo drugoga, bila proučavana
prvenstveno od klera.
Vjernici
su, kako je briljantno sažeo C. S. Lewis, a moderan čovjek potpuno potisnuo iz
sjećanja, kroz cijelu povijest proučavali prirodu jer su ih zanimali njezini
zakoni, a njezini zakoni su ih zanimali zato što su vjerovali da postoji netko
tko je te zakone uspostavio. Upravo potraga za tim Nekim bila je vodeći motiv
našim srednjovjekovnim precima – koji su mnogo manje mračni nego što ih mi
danas volimo prikazivati – za uzdizanje nekih od prvih zapadnih obrazovnih
institucija, škola i sveučilišta, kao i za očuvanje pismenosti koja se
stoljećima njegovala praktički isključivo u nekoliko vjerskih oaza. Danas
raširena dilema "znanost ili vjera" kroz većinu je prošlosti naše
civilizacije bila nepostojeća. Znanost je bila promatrana kao put prema vjeri,
odnosno vjera kao preteča i motiv bavljenja znanošću. Negirati tu činjenicu
možemo samo pod uvjetom da se, primjerice, cijela škola skolastike izbriše iz
kolektivnog sjećanja i povijesnih udžbenika.
Primarna
distinkcija između nas i naših predaka dakle nije to što smo mi nastrojeni
znanstveno, a oni religijski, već to što su oni i znanosti i vjeri pristupali
holistički i interdisciplinarno, dok smo mi religiju potisnuli, da bismo zatim
religijski počeli pristupati znanosti. Jedna od često ponavljanih mantri našega
doba jest stoga: "nemojmo generalizirati". Generaliziranje je pak
nekada predstavljalo središnju točku svake ljudske spoznaje. Iz fragmentiranih
i raspršenih svjetovnih činjenica težili smo doći do generalnih, apstraktnih
spoznaja o tome zašto smo na ovome svijetu, tko nas je ovdje postavio i kako
bismo u njemu trebali djelovati. Cijela Platonova filozofija jedno je veliko
ukazivanje na to da je generalizacija temeljni čin kojim čovjek nadjačava svoju
prolaznost i svojim umnim sposobnostima uplivava u vječnost generalija, u
vječnost Formi.
Richard
Weaver u tom je smislu ukazao na veliku promjenu u ljudskom ophođenju prema
svijetu oko sebe kada smo se, umjesto na Istinu, počeli pozivati na činjenice.
"Činjenice ne mare za tvoje osjećaje", kaže paradoksalno jedan od
modernih konzervativnih trustova mozgova, a sveprožimajuća sila tzv.
"fact-checkinga", koja se navodno bavi "samo činjenicama",
to potvrđuje i sa suprotne strane ideološkog spektra. "Samo
činjenice" iluzija je koju si je moderni čovjek prodao kako bi svoj
potisnuti duhovni nagon usmjerio na nešto, znajući da to nešto više ne smije
nazivati bogovima. Naš je odnos spram činjenica uvelike nalik na odnos naših
dalekih predaka spram svojih božanstava. Što božanstvo činjenica kaže, tako
jest, a svatko tko se tome kritički suprotstavi, ili ih makar samo pokuša
uklopiti u nekakvu smislenu cjelinu, to čini na vlastitu odgovornost.
U
društvu 21. stoljeća sve je očitiji široki pad kvalitete. Tehnologija kojom se
toliko dičimo ne razvija se dovoljno brzo da bi nadoknadila pad naših
sposobnosti (štoviše, vrlo je vjerojatno da taj pad i sama katalizira). Usprkos
svim našim strojevima i znanju, naša je arhitektura prolazna i bezlična. Naše
su trgovine prepune robe, no ta je roba većinom jednolična i kratkotrajna. Naši
su lijekovi sve manje efektivni, pa su samim time sve češće u naše ruke gurani
marketingom umjesto stvarnim benefitima. Čak i naše znanje, pod krinkom
skepticizma, paradoksalno postaje sve dogmatičnije. Sve je više ukalupljivanja,
"slušanja struke", političke korektnosti i sl., a sve manje
provokativnog kritičkog razmišljanja, britkosti na jeziku i onog istinskog
skepticizma, koji je na kraju svoje skeptičnosti dosljedno skeptičan i prema
samome sebi.
Naša
nam je specijaliziranost obećavala racionalističku utopiju, a dovela je samo do
jednog vrijednosno nepovezanog skupa ljudi s parcijalnim znanjima o jalovim
činjenicama koje ne nude ama baš nikakve odgovore u sferi duhovnog i
vrijednosnog. Koristeći se Humeovom giljotinom, mogli bismo reći da o podosta
stvari imamo deskriptivno znanje – o tome što nešto jest – no
preskriptivno znanje, ono koje odgovara na pitanje zašto nešto jest i
kako se prema tome treba odnositi, uvelike izostaje.
Teza
da "ne treba generalizirati" uspješna je laž modernog društva. Laž je
jer ljudski duh naprosto ne može protiv svoje težnje da nadilazi samoga sebe i
intelektualno zalazi u sfere vječnosti. Mi nismo samo materijalna bića, već i
duhovna. Nismo bića koja prosto sudjeluju u nekakvom urarskom,
materijalističkom, determiniranom sustavu, nego bića koja samim definiranjem
tog sustava izlaze van njegovih granica. Nije dakle loše generalizirati već je
loše loše generalizirati. Nije svaka generalizacija a priori loša, među
ostalim i zato što tvrdnja da je svaka generalizacija loša i sama predstavlja
generalizaciju (i to lošu generalizaciju), što ju čini kontradiktornom.
Specijaliziranost
je neizbježna kada neki skup znanja dosegne određene visine. No, slijedeći tezu
američkog povjesničara Jacquesa Barzuna, valja diferencirati između
specijaliziranosti (specialization) i specijalizma (specialism).
Specijaliziranost pada u specijalizam u trenutku ekvivalentnom onome u kojemu
znanost pada u scijentizam – onda onda kada se ljudi odcijepe od širih
generalnih pitanja kako bi se, hrvanja radi, hrvali s parcijalnostima,
uživajući u svojoj vlastitoj slici i očekujući od drugih da čine isto.
Primjedbe
Objavi komentar