Ideološka sveobuhvatnost moderne ekologije
Na
tekstilnom proizvodu kupljenom u trgovini jednog od poznatijih brendova odjeće
u Hrvatskoj stoji natpis prikazan na slici. Ova naizgled bezazlena mantra, ušivena s unutarnje
strane odjevnog komada, sveprisutna je u današnjem društvu. Naizgled bezazlen
niz floskula, koji je proizvođač bez previše razmišljanja dodao želeći se
svidjeti korporativnim regulatorima i ostvariti što veći financijski uspjeh,
ispod površine krije mnogo više.
Za
početak, zanimljivo je kako broj ovakvih natpisa na proizvodima raste otprilike
jednakom brzinom kojom opada njihova kvaliteta, dok im cijena raste. Dok će
korporacija sa slike tijekom proizvodnje uložiti dodatni napor u šivanje
ekološki korektnog sadržaja, istovremeno će isporučiti loš komad odjeće iz tzv.
fast fashion industrije; industrije tekstila koja prodaje kratkotrajnu (i
nominalno jeftiniju) robu. Da stvar bude gora, aktualni fast fashion više ne
traje kraće samo u odnosu na luksuznije brendove, već i cjenovna razlika između
njih postaje zanemariva. Naši proizvodi traju sve kraće i nikada nisu bili
skuplji, a korporacije odgovorne za takvu degradaciju docirajući sugeriraju
svojim kupcima ne samo da kupuju nekvalitetan predmet, već i da ga nipošto ne
operu previše puta – kako se Majka Zemlja ne bi rasrdila.
Dotični
proizvođač potiče potrošača na ekološku osviještenost, no prešućuje činjenicu
da najveću ekološku štetu čini upravo on punjenjem tržišta nekvalitetnom robom
koja, umjesto da traje godinama kao nekad, danas traje maksimalno dvije sezone.
Rezultat toga jest nezapamćen problem prevelike količine odjeće, zbog koje
dobrotvorne udruge više ne prihvaćaju tekstilne donacije. Iz perspektive
njihovih zeleno nastrojenih uvjerenja, imalo bi daleko više smisla proizvoditi
kvalitetnu i trajnu robu, koju će kupci dugoročno koristiti i zbog koje neće
ciklički gomilati svoje ormare (i ostatak svijeta) iznošenom i brzo
raspadljivom odjećom. No to, nažalost, nije profitabilno, stoga usprkos
zdravorazumskoj logici ne ulazi u prizmu moderne ekologije.
Isti
je fenomen prisutan i u sektoru koji ima potencijal uzrokovati iznimnu štetu
okolišu ako svoj posao ne radi dobro, a to je arhitektura. Današnje su zgrade
kratkotrajne, nekvalitetne i ružne. Sva ta tri aspekta čine ih neodrživima i
ekološki katastrofalnima: prvo, jer kratkotrajnost implicira da će njihovi
materijali vrlo brzo postati ekološki višak; drugo, jer nekvalitetnost znači da
ljudi u njima neće htjeti obitavati kroz nekoliko generacija, kao što je to
nekada bio slučaj; i treće, možda i najvažnije, a danas i najviše zanemareno,
jer ljepota stvara održivost. Lijepi objekti potiču čovjeka na njihovo
očuvanje, na kontinuirano pronalaženje njihove svrhe, pa i onda kada je njihova
prvotna funkcija postala suvišnom. Stoga čak i trenutno krajnje sekularizirano
društvo i dalje uživa u ljepotama tradicionalnih vjerskih objekata, pa makar to
bilo na zastrašujuće grešan način, pretvarajući ih, u svojoj zavedenosti
materijalizmom, u hotele, restorane i kafiće.
Nadalje,
sveprisutnost ovakvih naučenih fraza ukazuje na ono što smo kroz svoje tekstove
nazivali parareligijskim aspektom moderne ekologije. Ona više nije znanstveno
utemeljena, praktična metoda pronalaska učinkovitih, održivih i
interdisciplinarnih rješenja, već ideologija koja nam konstantno penetrira u
svakodnevicu, koja ne dozvoljava svoje opovrgavanje, koja dehumanizira neposlušnike
te koja nas na svakom koraku podsjeća na svoju nepogrešivost i vrhunaravnost.
Ovaj je natpis svojevrsna pseudomolitva koja, kako to molitve čine, zaustavlja svakodnevicu
i podsjeća nas na ono čemu se moramo utjecati; što u slučaju suvremenog Zapada
predstavljaju njegova neopoganska ovosvjetovna božanstva. Kupnja majice danas
više nije samo kupnja majice, već je i pseudomoralni čin u borbi za okoliš, na
sličan način kao što je u bivšim komunističkim zemljama svaki ljudski postupak
bio definiran kao ispravan ili neispravan u kontekstu promocije postavljenog
pravovjerja.
Planet
Zemlja prenamijenjen je iz prostora u kojem živimo – i kojega, prvenstveno zbog
nas samih, želimo očuvati i svakodnevno činiti svojim domom – u božanstvo koje
nas u stilu orvelovskog Velikog Brata promatra na svakom uglu svojim
upozoravajućim okom i prosuđuje naše djelovanje. U tom je smislu indikativno da
je ova mantra ušivena u unutrašnjost proizvoda, što znači da kupac na nju
nailazi tek kada dođe kući te u svoja četiri zida odluči navući komad robe na
sebe. Ideologija je tako ušla u njegov privatni prostor. Naša se retorika
općenito promijenila iz "konzervacije okoliša", kao lokalizirane,
zdrave ljubavi prema svojoj okolini, u globalističko pokoravanje
antropomorfiziranoj Majci Zemlji, koja pati kada smo grešni, zahtijeva prinos
žrtava, nadgleda nas i nagrađuje po zasluzi.
Primjedbe
Objavi komentar