Popperova epistemologija i relativistički dogmatizam suvremenog društva
Epistemologija Karla Poppera poznata je pod nazivom kritički
racionalizam. Radi se o jednom od temeljnih dijelova Popperove filozofije, koji
je značajno utjecao na filozofiju znanosti posebice u kontekstu razlikovanja
znanosti od pseudoznanosti. S obzirom na prevalentno inzistiranje našeg društva
na sagledavanju znanosti kao vrhunaravnog (pa nerijetko i jedinog) puta prema
istini, jasno je zašto su Popperove misli danas iznimno relevantne. U terminima
hegelijanske dijalektike, kritički racionalizam možemo shvatiti kao sintezu,
kao međuprostor, između prosvjetiteljskog i pozitivističkog poimanja znanja kao
nečeg objektivnog i razumu cjelovito dostupnog, te relativizma postmodernih
teorija koje ruše esenciju istine kao takve, pa time i mogućnost njezine spoznaje.
Sagledamo li te dvije paradigme kao dva suprotstavljena ekstrema, zanimljivo je
primijetiti kako moderno društvo u svojim razmišljanjima prebiva u oba,
plivajući iz relativizma, najčešće usmjerenog prema tradiciji i prošlosti, u
dogmatizme “naprednosti”, a izbjegavajući zlatnu sredinu
među njima. Budući da se Popperova
filozofija pozicionirala upravo u tu zlatnu sredinu, u nastavku ćemo je pomnije
analizirati i pokušati zaključiti može li nam ona pomoći da se lišimo
ekstremizama u svom razmišljanju, odnosno može li ona modernog čovjeka vratiti na
put prema istini. Na početku ćemo kritički racionalizam sukobiti prvo s
pozitivizmom, a potom s postmodernizmom.
1) Pozitivizam
Prije nego što se proglasio ubojicom pozitivizma, Popper je, takoreći,
bio vanjski suradnik te škole mišljenja, gajeći prijateljstvo s mnogim njezinim
utjecajnim predstavnicima. Njihovo je razmišljanje smatrao vrijednim zbog
ozbiljnog i strukturiranog pristupa filozofskim problemima, temeljenog na
empirijskim podacima, no nije se slagao s metodologijom kojom to čine. Problem
je, naime, vidio u tome što oni do svojih zaključaka ne dolaze metodom
falsifikacije, već verifikacijom; ne pokušavaju opovrgnuti svoje hipoteze i
time pronaći najžilavije među njima, već svoj fokus stavljaju na pronalasku
dokaza koji potvrđuju njihovu ispravnost. Takav je pristup odbacio iz istog
razloga kao i David Hume tristotinjak godina ranije u svojoj kritici induktivne
logike. Hume i Popper upozorili su da, bez obzira na količinu dokaza koji
potvrđuju određenu teoriju, neizbježno postoji mogućnost da će baš iduće
saznanje pokazati suprotno, čime će cijela teorija pasti u vodu, stoga naše
znanstveno ophođenje ne može biti bazirano na induktivnoj verifikaciji.
Klasični primjer tako kaže da nikakva količina bijelih labudova neće
biti dovoljna za potvrdu teze “svi su labudovi bijeli” ako jednog dana, nakon
tisuća i tisuća susreta s bijelim labudovima, naiđemo na jednog s crnim perjem.
Moramo, stoga, tragati ne za bijelim labudom kao novom potporom svojoj
hipotezi, već učiniti sve da pronađemo ono što će našu hipotezu potencijalno
demantirati. Svaki neuspješan pokušaj demantiranja teorije čini ju jačom, a
teorija koja je prošla najveći broj takvih pokušaja – najveći broj
falsifikacija – može se smatrati najboljom, tj. trenutno najbližom istini.
Slijedom toga, tvrdnje koje su oformljene na način koji u začetku ne ostavlja
prostora svom opovrgavanju ne možemo smatrati znanstvenima. Opovrgavanje je
preduvjet i temelj znanstvenosti. Popperova perspektiva nužno vodi prema tome
da znanost po definiciji ne može sadržavati konačne zaključke. Ukoliko
znanstvenik neku svoju teoriju počne nazivati toliko točnom da ona ne zahtijeva
daljnje testiranje, on prema Popperu automatski prestaje biti znanstvenikom.
Kritički se racionalizam u tom smislu razlikuje od pozitivističke
epistemologije utoliko što odbacuje znanje kao nekakav rigidan razumu dostupan
apsolut.
2) Postmodernizam
Postmoderna filozofija istinu promatra kao fluidnu masu oblikovanu
kulturom, vremenom, ljudskim umom i općenito neprobojnom mrežom lingvističkih
označitelja. Sukladno tome, objektivna istina i njezina spoznaja moraju biti
lažni pojmovi. Istina je u očima postmodernista relativna, no čak i kada ne bi
bila takva, mi ju ne bismo mogli spoznati, jer smo okovani svojim vremenskim i
društvenim kontekstom. A kada bismo ju i mogli spoznati, ne bismo ju mogli
artikulirati, jer je jezik zamršen sustav koji ne može doprijeti do stvarnosti.
Derridina (ne)slavna tvrdnja da "ništa ne postoji izvan teksta“ savršeno
sažima ove teze. Na mjesto antičkog grčkog i kršćanskog traganja za Logosom, za
smislom, za riječi koja stvara red iz kaosa doticanjem esencija stvari, postmoderni
su mislioci usadili tzv. falocentrizam, odnosno eksplicitno odbijanje
univerzalnosti smisla. Korespondiraju li takve teze uistinu s Popperovom
filozofijom?
Iako je inzistirao na nemogućnosti pojedinca da dosegne apsolutno
znanje, Popper nije tvrdio da objektivna istina ne postoji, već ju je promatrao
kao ideal koji regulira naše znanstveno istraživanje i prema kojemu moramo
težiti unatoč nemogućnosti njegova dosezanja. Štoviše, s obzirom na to da
objektivna istina postoji – barem kao ideja – naša se pojedinačna
"znanja“, tj. naše teorije, mogu poredati u hijerarhiju u kojoj su neka
objektivno bolja (tj. bliža istini) od drugih. Kako je rečeno, teorije koje su preživjele
veći broj falsifikacija bliže su idealu i samim time su objektivno bolje.
Popperova se epistemologija, dakle, supstancijalno razlikuje od postmodernizma,
štoviše može se promatrati kao jedan od njegovih jačih protuargumenata. Danas
je pritom postalo razvidno da su postmodernisti i ostali progresivci
relativistički nastrojeni točno onoliko koliko je potrebno da bi se obračunali
sa sebi suprotstavljenim teorijama. U svakom sljedećem koraku, u zagovaranju
svojih istina nakon što su dekonstruirali tuđe, postaju krajnje dogmatični.
Specifičnost (post)modernog čovjeka nije njegov relativizam, već njegov
nesvjesni dogmatizam.
3) Iz pozitivizma u postmodernizam: relativistički dogmatizam našeg doba
Dva ekstrema koja je Popper demantirao zavladala su modernim društvom.
To društvo čovjeka navodi da se otkine od tradicije i općenito od sagledavanja
istine kao nečeg objektivnog i neovisnog od grešne ljudske ruke, dok
istovremeno agresivno inzistira na tome da se prihvate njegove novonormalne
ideje i ideologije. Taj smo fenomen prozvali relativističko-dogmatičnim
mehanizmom. Radi se o strategiji prisutnoj de facto od začetaka modernih
progresivizama – od, primjerice, Francuske revolucije kao jedne od praktičnih
temelja te suvremene paradigme. Ona je eklatantan primjer mehanizma koji prvo
aktivno radi na relativizaciji postojećeg, na odbacivanju tradicije kao nečeg
zastarjelog i nepromišljenog, da bi zatim svoju novokreiranu sadašnjost kao
apsolut nametao svakome. Revolucionari su tradiciju htjeli porušiti do te mjere
da su do srži redefinirali i kalendar, zahtijevajući da tjedan više ne traje
sedam dana nego deset, te da se osmisle novi nazivi za dane u tjednu i za
mjesece u godini. Kada su pak krvavim putem konačno preuzeli vlast, svoj su
relativizam i nominalni prosvjećeni skepticizam spram prošlosti promptno
smijenili dogmatizmom koji je proždro sve, pa i mnoge same revolucionare.
Odjek toga vidimo i u našem dobu koje nas nominalno oslobađa od okova
mračne prošlosti, tradicije i običaja, da bi nas u posljedičnom vakuumu počelo
prisiljavati na svoju slobodu, na prihvaćanje novih vrijednosti i “naprednih”
načina življenja. Znanost danas više nije temeljena na metodi opovrgljivosti,
kako je na nju gledao Popper, već je postala skup činjenica kojima treba
apsolutno i nekritički vjerovati. Paradoks teze “vjeruj znanosti” savršena je
sumacija pogubljenosti, fragmentiranosti i općenite pojmovne zatupljenosti
modernog čovjeka. On je, u ime znanosti, znanost smijenio scijentizmom; metodu
falsifikacije slijepom vjerom, istovremeno se oholo uzdižući nad svojim precima
zbog njihove navodne slijepe vjere u nadsvjetovno. Štoviše, on je toliko zbunjen
da u svojoj odsječenosti od istine na isti dan može
ustvrditi kako je nešto činjenično točno jer su tako rekli "stručnjaci“ te
kako nitko ne smije drugome nametati svoja mišljenja jer svatko ima pravo na
svoju osobnu slobodu i svoju osobnu istinu.
***
U svojoj potrazi za
objektivnom istinom, Popper nam nudi metodu koja se oslanja na opovrgavanje, a
ne na nekritičko prihvaćanje. Dok pozitivizam teži afirmaciji znanja, često
zapostavljajući mogućnost pogreške, a dok postmodernizam preispituje samu esenciju
istine, Popper nas poziva da se na intelektualno pošten i zaigran način suočimo
s našim teorijama kroz proces neprestane kritike i analize. Ovaj pristup nas
potiče na intelektualnu skromnost, ali nas također podsjeća na opasnosti
suvremenog scijentizma s jedne strane i relativizma s druge. Ta dva ekstrema
možemo promatrati kao dva temeljna stupa pogrešnog promišljanja našeg doba.
Popper je jednom prilikom izjavio da ukoliko nam se neka teorija čini jedinom
mogućom, vrlo vjerojatno nismo shvatili ni teoriju niti problem koji ona
pokušava riješiti. Naša jedina današnja meta-teorija jest paradoksalni
dogmatični relativizam – jedna frankenstajnovska tvorevina izrođena
kombinacijom naše razumske lijenosti i naše moralne grešnosti. Nismo, dakle,
shvatili ni svoju teoriju niti misterij ljudskog stanja kojeg uzaludno
pokušavamo razriješiti.
Primjedbe
Objavi komentar