Ukrajinska kriza i prešućena sramota američke vanjske politike
Dok
američka vanjska politika svojim destruktivnim djelovanjem (tj. nepotrebnom
mogućom provokacijom Kine) ponovno stvara preduvjete za potencijalni
oružani sukob, ovoga puta svjetskih razmjera, osvrnut ćemo se još jednom na
trenutno aktivni rusko-ukrajinski sukob, odnosno na njegove slično stvorene
preduvjete, te pokušati zaključiti kome je, ako ikome, ovakvo stanje bilo u
interesu.
1990.
je godina. Američki državni tajnik James Baker i ruski predsjednik Mikhail
Gorbachov održavaju diplomatske razgovore o budućnosti Europe – točnije, tada
podijeljene Njemačke. Baker tada izgovara poznatu rečenicu "prepustite nam
istočnu Njemačku i NATO se neće pomicati više ni inča prema istoku".
2008. je
godina. Trenutni direktor CIA, William Burns, u svojoj knjizi objavljuje kako
je ukrajinski ulazak u NATO "ruska crvena linija" koja zasigurno
dovodi do rata s Rusijom [1], pri čemu treba biti svjestan da je ovo napisano nakon
što se NATO u međuvremenu proširio na još 14 istočnoeuropskih država.
2014.
je godina. Na vlasti u Ukrajini je demokratski izabrani predsjednik Viktor Yanukovich.
Američka vanjska politika počinje financirati i podržavati (kreirati?)
prosvjede protiv trenutne proruske ukrajinske vlasti, iz čega se rađa Majdanski
puč kojim se svrgava trenutna vlast i uspostavlja ona predvođena Petrom
Porošenkom. Američka je uloga u svemu tome, koliko god mainstream o tome šutio,
krucijalna, a iščitavamo ju iz niza javno dostupnih dokaza u nastavku.
(I)
Iz objelodanjenog telefonskog razgovora Victorije Nuland i ostalih američkih
dužnosnika oko toga tko će preuzeti vlast u Ukrajini. Da nije tragičan,
razgovor bi bio komičan, jer je naprosto nevjerojatno kakvim tonom Amerikanci
pričaju o transferiranju političke moći u drugoj neovisnoj državi. Primjerice,
Nuland u jednom trenutku kaže "Fuck the EU" zbog birokratske sporosti
Europske unije u podržavanju američke vizije. Inače, Arseniy Yatsenyuk, kojeg je Nuland
izdvojila kao onoga koji mora preuzeti vlast, vlast je preuzeo mjesec dana
nakon tog razgovora.
(II)
Iz javno priznate činjenice da je Amerika uložila 5 milijardi dolara u
Ukrajinu. Oko ovoga se vode rasprave jer jedna strana tvrdi da su novci
većinski uloženi u Majdanski puč, a Amerikanci se opravdavaju tvrdeći da su
uloženi u "razvijanje ukrajinske demokracije". O američkom smo
"širenju demokracije" desetljećima učili kroz njihovo djelovanje na
Bliskom istoku, a uz to ostaje nejasno kakva je to demokracija u kojoj strana
država preko telefona bira tko će sljedeći preuzeti vlast te u kojoj američki
dužnosnici obećavaju milijardu dolara ukoliko se na čelne funkcije postavljaju
njima podobni ljudi [2]. Valja napomenuti kako je Bidenov sin Hunter Biden postao
direktor ukrajinske plinske tvrtke Burisma Holdings tik nakon ukrajinskog puča.
(III)
Iz aktivnog djelovanja i podržavanja ukrajinskih prosvjeda od
visokopozicioniranih američkih dužnosnika [3][4][5][6].
2021.
je godina. Nakon ruske aneksije Krima te posljedičnog potpisivanja mirovnog
Minskog sporazuma 2014., na vlasti je Vladimir Zelensky. Od svog stupanja na
vlast Zelensky je više puta zatražio da Ukrajina bude primljena u NATO
[7][8][9], te implicirao da Ukrajina razmišlja o nuklearnom naoružavanju [10].
Paralelno s time, američki establišment povećava slanje vojnih i financijskih
sredstava Ukrajini [11][12], te izbjegava negirati da će Ukrajina biti
primljena u NATO [13]. O američkim odbijanjima diplomatskih razgovora s Rusijom
oko legitimnog ruskog protivljenja NATO oružja na njihovoj granici pisali smo ranije [14].
***
Slijedeći
prethodno navedene događaje kronološkim redom, dolazimo do nekoliko jasnih
zaključaka. Prvo, američki je establišment prekršio neformalno dano obećanje o
ograničenju širenja NATO-a prema istoku. Iako danas to obećanje službeno
negiraju, bivša američka dužnosnica nespretno je priznala da se devedesetih
nije ni zamišljalo da će NATO doći do Poljske i Mađarske, a kamoli do Ukrajine
[15].
Drugo,
evidentno je da su Sjedinjene Države, kao i Rusija, od 1990-ih igrale aktivnu
ulogu u Ukrajini, pri čemu je SAD izravno sudjelovao u uspostavljanju politički
podobne vlasti u toj zemlji, potaknuvši time političku nestabilnost koja je
kulminirala nasiljem od 2014. nadalje. Amerikanci su godinama Ukrajini slali
vojnu pomoć, ljudstvo i financijska sredstva; mnogo prije nego što je Rusija vojno
intervenirala. Time su prekršili temeljno načelo vojne ravnoteže (MAD), jer je
NATO-vo oružje praktično stiglo nadomak Moskve – što je, podsjetimo, delikatna situacija
nacionalne sigurnosne ugroze u kojoj su i sami Amerikanci reagirali oštro
tijekom Kubanske raketne krize [16].
Također,
američki su dužnosnici bili potpuno svjesni da bi ukrajinsko približavanje
NATO-u moglo izazvati sukob s Rusijom. Umjesto da to spriječe ili pokušaju
diplomatski riješiti zabrinutosti Moskve, nastavili su djelovati kao da sukob
nije moguć, zanemarujući time i sigurnost ukrajinskih civila. Sve upućuje na to
da je stvaranje uvjeta za rat bilo barem predviđeno, ako ne i ciljano – s
posljedičnim uvođenjem sveobuhvatnih sankcija protiv Rusije.
Naravno,
ruska invazija na teritorij suverene države mora biti osuđena. No, ključno
pitanje ostaje: tko je u toj geopolitičkoj igri velikih sila, koju Zapad
uglavnom prešućuje, postavio više konkretnih preduvjeta za izbijanje rata
ovakvih razmjera?
Znakovito
je i to što su se ukrajinski sukobi u razdoblju od 2016. do 2020. uglavnom
zadržavali na lokalnoj razini – bez dubljeg uplitanja velikih sila i bez
razmjera civilnog stradanja kakvima danas svjedočimo. Upravo u tom razdoblju na
vlasti u SAD-u bio je predsjednik kojeg su mediji nerijetko prikazivali kao
političkog ekstremista, pa čak i monstruma. Ipak, činjenica ostaje da je Trump
jedini američki predsjednik od 1977. koji za svog mandata nije pokrenuo nijedan
novi rat.
Postavlja
se zato legitimno pitanje: cui bono – kome koristi produljenje ove mučne
situacije? Odgovori se nameću sami: američkom vojno-industrijskom kompleksu,
koji bilježi rekordne profite; geopolitičkoj strategiji slabljenja Rusije i
prisiljavanja Europe na veću političku i energetsku ovisnost o SAD-u [17]; kao
i pokušajima da se skrene pažnja s brojnih domaćih promašaja i posljedica
pandemijske politike, uz potencijalno “resetiranje” posrnule globalne ekonomije
[18].
Izvori:
- https://www.nonzero.org/p/why-biden-didnt-negotiate-seriously?utm_source=url
- https://neiuindependent.org/17368/news/billion-dollar-deal-between-president-biden-and-former-ukranian-president-poroshenko/
- https://www.channel4.com/news/ukraine-mccain-far-right-svoboda-anti-semitic-protests
- https://www.aljazeera.com/news/2014/11/21/biden-visits-ukraine-on-maidan-anniversary
- https://www.theguardian.com/world/2013/dec/15/john-mccain-ukraine-protests-support-just-cause
- https://moderndiplomacy.eu/2018/06/04/how-and-why-the-u-s-government-perpetrated-the-2014-coup-in-ukraine/
- https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1404512788966514689
- https://kyivindependent.com/national/zelensky-in-munich-demands-security-guarantees-calls-for-preemptive-sanctions-against-russia
- https://www.reuters.com/world/europe/ukrainian-president-zelenskiy-holding-talks-with-biden-adviser-says-2021-12-09/
- https://twitter.com/kyivindependent/status/1495078648868655111
- https://www.npr.org/2022/01/22/1075064514/ukraine-lethal-aid-us-russia
- https://www.npr.org/2022/01/19/1074020018/the-u-s-will-provide-200-million-in-military-aid-to-ukraine-amid-crisis
- https://www.nbcnews.com/politics/politics-news/biden-says-it-remains-be-seen-if-ukraine-will-be-n1270807
- https://sapereaudecro.blogspot.com/2022/02/rusko-ukrajinska-kriza-i-americko.html
- https://www.cfr.org/event/us-national-security-seen-three-former-national-security-advisors
- https://history.state.gov/milestones/1961-1968/cuban-missile-crisis
- https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-05-15/euro-is-sliding-toward-dollar-parity-for-first-time-in-20-years
- https://www.youtube.com/watch?v=bHYpfTs9tqI
Primjedbe
Objavi komentar