Slobodan Praljak: hrvatski Sokrat
Slobodan Praljak bio je hrvatski general, profesor filozofije i sociologije, kazališni redatelj i inženjer. Rođen je 1945. u Čapljini (Bosna i Hercegovina), a devedesetih je dragovoljno pristupio Hrvatskoj vojsci. S obzirom na relativno kratko vrijeme koje je prošlo od rata u kojem je sudjelovao, kao i na vrlo kompleksan i uzavreli fenomen koji on još uvijek jest, ovaj tekst će pokušati izbjeći preduboko zadiranje u temu Domovinskog rata i zadržati naglasak na samom Praljaku i njegovoj odluci da si oduzme život. Zbog tog čina neprihvaćanja nepravde, pa i pod cijenu vlastitog života, mnogi ga uspoređuju s jednim od očeva zapadne filozofije – Sokratom. U čemu su Praljak i Sokrat slični, je li hrabro biti spreman umrijeti za svoje ideale i zašto nam je hrabrost kao karakteristika toliko privlačna bit će analizirano u nastavku.
Slobodan Praljak bio je intelektualac koji je
diplomirao na 3 discipline; inženjerstvu, kazališnoj režiji i
filozofiji/sociologiji. Kada je počeo Domovinski rat, Praljak se dragovoljno
pridružio Hrvatskoj vojsci u kojoj se brzo popeo na ljestvici i etablirao kao
jedan od njezinih najviših dužnosnika. Razlog brzog uspjeha pripisuje se
njegovim intelektualnim sposobnostima kao i hrabrosti koju je pokazao ubrzo
nakon početka sudjelovanja u oružanim sukobima. Hrabrost iščitavamo i iz priče
kako se s početkom rata prijavio u vojsku; nešto prije devedesetih Praljak je
prepoznao neizbježnost rata, te je počeo skupljati razno oružje koje je zakopao
u dvorištu. Kad je rat počeo, Praljak je iskopao oružje, obukao se u skijaško
odijelo i prvim autobusom se uputio na ratište. To možda i ne bi bilo toliko
neobično da Praljak u tom trenutku nije bio etablirani javni intelektualac -
bivši profesor na FER-u i aktivni kazališni redatelj. Kao takav, lako je mogao
izbjeći vojnu dužnost s obzirom na njegovu “nezamjenjivost na radnom mjestu” –
kako je hrvatska vlada definirala osobe na takvim specifičnim radnim mjestima.
Bilo kako bilo, Praljak je otišao u vojsku i sudjelovao u mnogim sada već
legendarnim ratnim pričama; jedan od njih opisuje kako je Praljakov vod bio na
gubitničkoj strani u jednoj od bitaka, zbog čega su se njegovi vojnici u strahu
počeli povlačiti. Vidjevši to, Praljak je navodno zgrabio pušku, popeo se na
tenk i krenuo izravno u bitku motivirajući svoje vojnike da nastave gurati
naprijed. Kako kaže priča, dok je stajao na vrhu tenka u pokretu, Praljak je povikao
prema svojim ljudima; "Vojnici, za mnom!"
Nakon rata, osamostaljenjem Hrvatske, Praljak
postaje istaknuta osoba u hrvatskom javnom prostoru, prepoznatljiva po svojoj
elokvenciji i žestokim retoričkim sposobnostima. Nažalost, danas nema mnogo
njegovih javnih nastupa na internetu, no i ovih nekoliko dostupnih jasno ilustriraju
njegovu osobnost, karizmu i intelektualnu moć. Iako se o ratu tada još pričalo
na svakom koraku, teme koje je obrađivao u nastupima nisu bile samo one ratne,
već su varirale od filozofije preko opće politike do etike i književnosti.
Praljak je bio erudit u punom značenju te riječi. Nedugo zatim, formiran je
Haaški sud, a među onima protiv kojih su podignute optužnice bio je i Praljak.
Svoju je optužnicu opisao kao "apsurdnu, i stoga nepobjedivu"
ukazujući da je "zapovjedna odgovornost", na kojoj je njegova optužba
bila temeljena, besmislena; kako je ustvrdio, optužnica nije uspjela razlikovati
*ratne zločine* (poput genocida, etničkog čišćenja itd. – za koje
postoji jasna zapovjedna odgovornost s obzirom na to da su naredbe donošene
odozgo) od *zločina u ratu*, koje svojevoljno čine pojedinci
neovisno o dobivenim zapovijedima. Haaški sud nije iznio niti jedan dokaz koji
bi upućivao na to da je Praljak naredio ili direktno sudjelovao u bilo kakvom
zločinu. Naprotiv, optužili su ga da je “znao da će se zločini dogoditi, ali ih
nije spriječio”. Praljak je na to odgovorio da bi, slijedeći takvu logiku,
gradonačelnik gotovo svake metropole trebao biti u zatvoru jer svaki od njih
svake noći ide na spavanje sa spoznajom da će se zločini dogoditi. Drugim riječima,
svaka kriminalistička statistika kaže da će se određena količina zločina dogoditi svake noći u
Chicagu, ali mi ne držimo gradonačelnika Chicaga odgovornim za to što ih
unaprijed nije zaustavio. Zašto se ista logika ne bi primijenila u neusporedivo
nasilnijim situacijama poput rata, ostaje nejasno.
"Slobodan Praljak nije ratni zločinac! S
prijezirom odbacujem vašu presudu!" Praljak je odlučno odgovorio na izrečenu presudu - nakon čega je popio otrov koji mu je
ugasio život. S obzirom na ugled Haaškog suda kojeg mnogi optužuju da se ne drži
osnovnih pravosudnih pravila, te donosi politički utemeljene presude, nije nas
previše iznenadilo što su hrvatski generali tog dana osuđeni, no Praljakovo
samoubojstvo nas je svakako iznenadilo, jer smo znali da bi, neovisno o
presudi, on ubrzo bio na slobodi (jer mu se u izrečenu kaznu uračunavalo vrijeme do tada provedeno u zatvoru). To je, pak, mnoge potaknulo da ga
usporede s legendarnim filozofom Sokratom koji je u sličnoj situaciji, u kojoj
je optužen za nešto smatrao neistinom, odlučio otpustiti svoj život radije nego
izdati svoje ideale.
Povijesni događaj suđenja Sokratu opisan je u Platonovoj Obrani Sokratovoj. Sokrata su optuživali za razne "zločine" (uključujući "iskvarenje mladih", "istraživanje nepodobnih stvari" i sl.), koji bi se današnjom terminologijom mogli prevesti u "rad protiv države". U stvarnosti Sokrat je bio trn u oku mnogim atenskim moćnicima zbog svojih nesalomljivih ideala i inzistiranja na kritičkom mišljenju i prokazivanju neznanja i korupcije društvenih aktera. U tom je kontekstu u čuvenoj rečenici sam sebe opisao kao mušicu koja grize ljude kako bi ih probudila iz dogmatskog drijemeža. To je činio preko metode propitkivanja danas poznate kao sokratova metoda (elenktika), koja se sastoji od niza otvorenih pitanja s ciljem stimuliranja uma i poticanja "rađanja" vlastitog nezavisnog mišljenja. Kao što je to slučaj i danas, mnogim Atenjanima nije odgovaralo da ih se prokazuje kao intelektualno lijene, pa su Sokrata proglasili opasnim – u današnjim terminima rekli bismo "dezinformatorom". Povijesni dokazi kažu da cilj tužitelja zapravo nije bio ubojstvo Sokrata, jer su znali da ubojstvo jedne tako poznate ličnosti ne bi bilo dobro prihvaćena u široj javnosti, već samo njegov progon iz grada. Kada je, međutim, suđenje krenulo, Sokrat je u svom stilu prozvao tužitelje, preispitao ih, prokazao njihovo neznanje i korupciju svojom uobičajenom ironijom (grč. eironea) i nevjerojatnom retorikom. Sokrat je, posljedično, osuđen, ali mu je dana još jedna prilika da se pokloni svojim tužiteljima (i spasi svoj život) tako što sam predloži kaznu za sebe, što je impliciralo da može platiti pozamašnu financijsku svotu (što je mogao jer su njegovi učenici, pogotovo Platon, bili iznimno bogati i spremni platiti koliko god treba) i napustiti Atenu. Njegova briljantna protuponuda, međutim, bila je da mu tužitelji plate ručak.
Sokrat je, kao i Praljak, odbacio svoju
presudu, samo što je on to učinio u maniri filozofa - sa smiješkom na licu, dok
je Praljak učinio isto, ali s vojničkom ozbiljnošću. Što je motiviralo ovu
dvojicu muškaraca da svojevoljno izaberu smrt? Obojica su mogli biti slobodni i
nastaviti živjeti, ali su znali da bi takvim izborom izdali svoje ideale. Znali
su da bi spašavanjem svog života izgubili sebe. Chesterton je opisao hrabrost u
svom djelu Pravovjerje na sljedeći način; "Hrabrost je gotovo
kontradikcija u terminima. Ona znači snažnu želju za životom koja poprima oblik
spremnosti na smrt. 'Tko izgubi život, taj će ga spasiti’ nije misticizam za svece
i heroje. To je svakodnevni savjet za mornare ili planinare. Može biti otisnut
u alpskom vodiču ili udžbeniku. Ovaj paradoks je cijelo načelo hrabrosti… Vojnik
okružen neprijateljima, ako želi sebi izvući izlaz, treba istovremeno osjećati
snažnu želju za životom i čudnu pomirenost s mogućom smrti. Ne smije se slijepo
držati života, jer tada postaje kukavica, a ne smije ni samo čekati smrt, jer tada
čini beznačajno samoubojstvo. Mora tražiti svoj život u duhu bijesne
ravnodušnosti prema njemu; mora željeti život kao vodu, a ipak piti smrt kao
vino.”
Koliko se u hrvatskoj javnosti danas rijetko
govori o Praljaku i njegovoj sudbini dokaz je niske razine hrvatskog političkog
i javnog narativa. Reakcija hrvatske politike na njegovo osuđivanje bila je
sramotna, a još je sramotnije vidjeti da su hrvatski konzervativci, sa svojim
punim ustima navodnog domoljublja, gotovo potpuno zaboravili kakvog je čovjeka
Hrvatska imala u Praljaku. Sramotno je i to što se o hrabrosti njegova čina
nikad nije govorilo kroz filozofsku prizmu. No, on je točno znao što radi
i nije to radio zbog slave. Kao i Sokrat dva tisućljeća ranije, izabrao je smrt ne
kao radnju suprotnu životu, već kao radnju koja ga ispunjava. Paradoksalno, ova
su dva čovjeka znala da bi odluka o nastavku života bila čin protiv života -
ili barem protiv života vrijednog življenja. Više su cijenili svoje ideale nego
prolazni život kojeg su trenutno živjeli. Neobična je stvar, kad bolje promislimo,
da je spremnost na smrt možda jedan od preduvjeta dostojnog života. Ljudi su
jedina vrsta koja je tijekom svoje egzistencije svjesna svoje neizbježne buduće
neegzistencije. Ta nam spoznaja, međutim, omogućuje da kroz heraklitsko
jedinstvo suprotnosti, koje uči da pojmove možemo u potpunosti pojmiti samo
kroz njihove suprotnosti (npr. može li postojati dobro bez zla?), prepoznamo stvari koje nisu prolazne. Naši ideali, naša hrabrost, naši razvijeni karakteri
i naša herojska djela su vječna. Posljedično, njihovim ostvarivanjem dotičemo
vječnost i sami na neki način postajemo vječni. Zbog toga se i divimo velikim
ljudima koji su to uspjeli učiniti, te o njihovim životima pišemo i dugo nakon
njihovog prestanka. Oni nas podsjećaju da usprkos tome što ne možemo utjecati na to koliko
dugo ćemo živjeti, uvijek možemo izabrati djelovati herojski ispravno.
Odličan tekst, uistinu sam počašćen što sam imao priliku ovo pročitati.
OdgovoriIzbrišiPočivao u miru Hrvatski Vitez Slobodan Praljak
OdgovoriIzbrišiSjajno napisano.
OdgovoriIzbrišiOvakovi tekstovi trebali bi biti čitani svakodnevno javno preko svih glavnih državnih medija upravo u obranu onih znanstvenika koji ne prodaju đavlu dušu!
OdgovoriIzbrišiLjudina koji je branio čast vojske na čijem je čelu bio. Imao je snažnu ličnost i čeličnu volju. Vrlo brzo se nametnuo kao vođa. Osobine dobrog vojskovođe pokazao je u operaciji Lipanjska zora. Uvrstio se među hrvatske mučenike i njegovo će ime zlatnim slovima biti upisano u hrvatsku povijest.
OdgovoriIzbrišiRijetko sam procitala tako jak i iskren clanak ...bravo za autora ...slobodanu praljku velika hvala ...neka mu je laka hrvatska zemlja....!!!
OdgovoriIzbrišiKakav je ovo nepotpisan i tendenciozan tekst? Taj covjek je napravio puno losega po BIH kao i njegov ptac ali autor nema pojma jer ne poznaje dogadjaje.
OdgovoriIzbriši