Carevo novo ruho progresivizma
Infantilna i intelektualno vulgarna pseudoumjetnička instalacija na zagrebačkoj džamiji, koja na crvenoj podlozi ponavlja slovo A, klasičan je primjer progresivnog carevog novog ruha, ekvivalentan žvrljotinama mačaka u Masarykovoj ulici ili ispraznom i sterilnom novom zagrebačkom logotipu.
Ovdje, dakako, ne govorimo ni o kakvom umjetničkom značaju, pa čak ni o nekakvoj aktivističkoj kreativnosti, već o prostom ritualu kojim se pokazuje pripadnost aktualnom progresivnom jednoumlju. Štoviše, u neku ruku vrijedi pravilo da što je ritual apsurdniji, a mi ga poslušno izvršavamo (diveći se primjerice budalastoj instalaciji), tim više pokazujemo vlastitu uklopljenost u pravovjernu masu. Takvo je jednoumlje inficiralo većinu vodećih umjetničkih institucija na Zapadu, proždirući pravi smisao umjetnosti kao nečega što nas izvodi iz partikularnosti ovoga svijeta i daje nam upliv u transcendentnost.
Umjetnost je, pod kopitima agresivnih ideologa, još jednom postala sredstvom ideologije, pri čemu njezin cilj, kao i u komunizmu, nije kreirati spomenutu transcendirajuću kvalitetu, već poslati “ispravnu” poruku. Ryszard Legutko upravo je umjetnost stoga uzimao kao primjer bliskosti bivšeg komunizma i aktualnog liberalnodemokratskog poretka, budući da su oba sustava, svaki na svoj način, usmrtila umjetnost u ime ideološke ispravnosti.
Kada ovih dana prolazeći blizu Meštrovićevog paviljona naletite na ovu intelektualno prostačku instalaciju, sjetite se da živimo u civilizacijskom razdoblju u kojemu su mnogi naši sugrađani nalik liku iz Andersenove bajke Snježna kraljica, kojemu je komadić začaranog ogledala ostao u oku, čineći da mu se sve lijepo i uzvišeno pričinjava kao nisko i ružno, a sve nisko i ružno kao vrhunac ljepote.
Živimo u kolektivno hipnotiziranom dobu, a agresija koju doživljavamo od progresivne većine kada to kažemo upravo je simptom iste te hipnotiziranosti, koja ne trpi disidentske glasove. Ne nasjedajmo na moralnu i estetsku maglu našeg doba: dobro, istinito i lijepo doista postoje, neovisno o tome koliko je jedna generacija slijepa na njih.
#SapereAude
Primjedbe
Objavi komentar